“Korang kena buat travelog untuk misi yang dah
dibuat. Kalau ada rezeki mungkin terpilih untuk masuk dalam karya majalah”. Antara kata-kata Abang Hakim kepada
kami berempat setelah kami bertungkus lumus menyiapkan laporan terakhir misi.
Selalunya kalau selesai sahaja
sesuatu majlis besar atau sesuatu perkara yang bersejarah bagi saya, saya hanya
akan menceritakan semula detik-detik peristiwa tersebut berlaku. Kemudian pos
dekat blog ataupun simpan dalam diari. Tapi, untuk buat travelog tiba-tiba saya
rasa tak tahu nak mula dari mana. Kalau buat terlebih, takut banyak pula auta
dari fakta. Jadi, tugasan kali ini lain sikit bagi saya, bukan macam diari tapi
lebih kepada bahan sejarah yang saya peroleh. Pertama dalam hidup.
Dalam sibuk mencari idea untuk diluahkan
dalam penulisan kali ini, saya teringat peristiwa pertama kali sampai di
Lapangan Terbang Sultan Iskandar Muda, Banda Aceh. Penggunaan nilai mata wang
ribu-ribu menjadikan saya orang yang paling lemah dalam menggunakan duit. Bukan
tak pandai mengira, tapi rasa takut nak keluarkan duit, malah rasa takut hendak
berbelanja di sana.
“Rasanya tak beli apa-apa kut. Tukar
RM 200 je la. Kalau aku tukar banyak, boleh jadi gila aku sorang-sorang”. Aku bermonolong sendirian sebelum ke
kaunter untuk menukarkan wang yang aku bawa dari Malaysia.
Selepas mendapatkan teksi di sana,
saya segera memberi alamat tempat kami menginap. Dalam keadaan yang masih
separuh sedar, saya cuba menghadam kawasan yang saya lalui ketika itu. Situasi
yang saya alami rasanya umpama orang yang tengah pening tapi buat-buat waras.
Berlakon je lebih. Nak ‘cover’ pening sebenarnya. Semasa dalam teksi,
pak cik yang membawa kami menawarkan diri untuk menjadi pemandu pelancong kami
dengan bayaran 400 ribu rupiah untuk setengah hari. Dari pukul 9 pagi hingga ke
6 petang. Sukar untuk saya membuat keputusan ketika itu memandangkan jumlah
bayaran yang diminta membuatkan saya terkedu seketika. Dalam kepala, saya cuba
mencongak berapa ringgit Malaysia kalau 400 ribu rupiah. Memandangkan kepala
masih dalam kondisi ‘MODE’, saya mengisyaratkan kepada Khadijah untuk
mengira dan membuat keputusan. Dengan kebijaksanaan Khadijah, kami menolak
secara baik pertolongan pak cik tersebut. Dalam hati hanya Allah sahaja yang
tahu.
“Mahal giler pak cik ni letak harga,
mentang-mentang aku ni orang baru di sini, dia main kasar nampak”. Aku bermonolong sendirian.
Perjalanan yang memakan masa selama
satu jam itu membuatkan saya tidak dapat melelapkan mata walaupun sejenak.
Setiap perjalanan yang dilalui umpama sangat berharga dan bernilai dalam hidup
saya. Walaupun pemandangannya sama sahaja jalan nak balik ke utara. Ada sawah
padi, ada orang berniaga, ada macam-macam lagi aktiviti yang lebih kurang di
Malaysia. Tiba di tempat penginapan, saya cuba melihat keadaan bilik yang
disediakan. Reaksi pertama memang agak mengejutkan sebab tandas dan bilik mandi
di luar bilik dan dikongsi semua penginap di motel tersebut.
Sementara Khadijah berurusan dengan
pak cik motel di situ, saya memberanikan diri melawat bilik mandi yang berada
di luar bilik penginapan saya itu. Setelah membuat pemantauan dan penelitian,
rupanya ada tangga yang mengarah ke bilik penginap yang berada di tingkat atas.
“Ya Allah, kalau ‘toilet’ kat bawah
tangga tempat orang lalu lalang, dah macam ‘free show’ la gamaknya. Kalau orang
tu jenguk ke kat bawah, kompom nampak orang duk mandi. Masak aku macam ni”. Sekali lagi aku bermonolog
sendirian.
Melihat keadaan yang kurang selesa
tersebut, saya segera memberitahu khadijah. Nak cari tempat menginap yang lain
pun dah tak cukup duit. Bayaran untuk seminggu di Banda Aceh dah di bayar. Nak
minta duit dah segan pula. Jadi, kami memberanikan diri untuk ‘survive’
di tempat tersebut.
“Aku harap ada tempat lain yang boleh
aku tinggal. Allah pasti tolong. Miracle always happens”. Aku mula berdoa di dalam hati.
Allah Maha Mendengar. Berkat
kesabaran, keesokan harinya kami telah di bawa ke Majlis Adat Aceh bagi tujuan
menemu bual Wakil Adat Aceh, Drs. Tgk. H.A. Rahman Kaoy bagi mendapatkan
maklumat tentang Sultan Iskandar Muda. Di akhir sesi temubual tersebut kami
telah dipelawa untuk tinggal bersama beliau dan isteri di rumah mereka. Saya
agak terkejut, tetapi memandangkan penginapan yang kami ada sekarang sangat
berbahaya terutama bagi golongan hawa seperti kami, dengan penuh kesyukuran
kami menerima pelawaan tersebut dengan hati yang terbuka. Bukan tidak bersyukur
dengan apa yang ada, tetapi ‘safety first’ mesti diutamakan. Kami telah
di hantar oleh pensyarah dari Universitas UIN merangkap
pembantu kami dalam misi menjejak tokoh-tokoh Islam sepanjang kami berada di
Banda Aceh ini. Jika tiada pertolongan dari Encik Muhajir Al-Fairusy,
kami memang tak tahu hendak dapatkan maklumat yang tepat kat mana.
“Ya Allah, terima kasih atas
pertolongan-Mu, semoga misi yang kami galas ini, Engkau bantu hingga ke
akhirnya”. Dalam
kegembiraan aku berdoa sendirian.
Siri Jejak Sultan Iskandar Muda
Perjalanan menjejak sejarah
Kegemilangan Islam pada zaman Sultan Iskandar Muda dan menjejak tokoh yang
seiring dengan baginda seperti Syekh Abdurrauf Singkil menjadi misi penting
bagi saya dan ahli Dg Tembila yang lain. Walaupun misi menjejak tokoh ini hanya
dijalankan oleh saya dan kawan saya, Khadijah, ini tidak melunturkan semangat
kami dalam menggalas tugas yang diberi oleh pihak Grup Penjejak Tamadun Dunia
(GPTD).
Kalau nak diceritakan tentang kisah
Sultan Iskandar Muda secara lebih mendalam, rasanya perlu dibuat kajian
selanjutnya mungkin memakan masa selama setahun ataupun lebih daripada itu.
Dalam menyusuri jejak-jejak peninggalan Sultan Iskandar Muda ini, saya menemui
beberapa orang pengkaji sejarah yang juga mempunyai impian dan misi seperti
kami dalam mengkaji sejarah tokoh-tokoh pejuang islam terkemuka zaman dahulu
kala. Selain itu, saya juga menemubual beberapa orang tempatan juga orang awam
tentang tahap pengetahuan mereka terhadap sejarah Sultan yang begitu hebat ini.
Kegemilangan yang telah 400 tahun berlalu ini mungkin sahaja menjadi ingatan
oleh beberapa orang lama, atau boleh sahaja sudah dilupakan oleh generasi masa
kini.
Sultan Iskandar Muda atau lebih dikenali sebagai Sultan Iskandar
Meukuta Alam merupakan pemerintah yang dikenali dengan ketegasannya serta
kehebatannya dalam menjalankan hukum-hukum Islam walaupun terhadap anggota
keluarga baginda sendiri. Baginda juga masyhur dengan nama Peurkasa Alam
kerana keberanian yang dimiliki oleh baginda dalam menegakkan kebenaran dan
gelaran ini diberikan oleh sahabat-sahabat baginda ketika baginda dewasa. Masa
kecil baginda lebih banyak dihabiskan dalam lingkungan istana dan baginda
masyhur dengan nama Raja Zainal atau Raja Silan manakala
semasa bayi baginda sering disebut Tun
Pangkat Darma Wangsa, (Zainuddin: 1957, 21). Sultan Iskandar Muda
diputerakan pada tahun 1953 di Banda Aceh. Baginda memerintah selama 29
tahun dan telah menempa pelbagai kejayaan dalam perluasan kuasa dan
hubungan antarabangsa.
Sultan Iskandar Muda dilahirkan pada tahun 1593 di Aceh dan wafat pada
tanggal 27 Disember 1636. Baginda berasal daripada keturunan Raja
Darul-Kamal bagi sebelah ibundanya dan Raja Mahkota Alam daripada
sebelah ayahandanya. Ibunda baginda bernama
Puteri Raja Indra Bangsa atau lebih masyhur dengan nama Paduka
Syah Alam manakala ayahanda baginda bernama Sultan Mansur Syah cucu
kepada Sultan Alauddin Riayat Shah Al-Qahhar. Sultan Alauddin Riayat
Shah Al-Qahhar merupakan salah seorang pemerintah yang tegas dalam melaksanakan
perintah Allah walaupun terhadap anggota keluarganya sendiri. Makam Sultan
Iskandar Muda terletak di Kompleks Kandang Mas tetapi dihancurkan oleh
Belanda dan makam sekarang hanyalah duplikat hasil petunjuk Pocut Meurah,
isteri kepada Sultan Mahmudsyah yang sering berziarah ke makam Sultan
Iskandar Muda ini.
Sultan Iskandar Muda lebih banyak meluangkan
masa di dalam istana di mana pendidikan baginda sangat di titik beratkan agar
mendapat pendidikan yang sempurna dan yang terbaik. Sejak usia antara 4-5 tahun
baginda telah diajarkan berbagai ilmu pengetahuan. Ketika usianya mencapai
baligh, ayahandanya menyerahkannya kepada Teungku Di Bitai (ulama
turunan Arab dari Baitul Mukadis) dan diberi gelar Tun Pangkat
Peurkasa Syah (Zainuddin, 1957: 27) agar menerima ilmu dengan sempurna.
Kemudian baginda menerima pendidikan daripada
ulama-ulama dari Mekah antaranya Syekh Abdul Khair Ibnu Hajar dan Sekh
Muhammad Jamani yang merupakan ahli dalam bidang ilmu fiqh, tasawuf dan
ilmu falak. Seterusnya baginda menerima pendidikan daripada seorang ulama yang
masyhur berasal dari Gujarat iaitu Syeikh Muhammad Djailani bin
Hassan Ar-Raniry. Ketiga-tiga ulama ini mempunyai jasa yang sangat besar
terhadap pendidikan Sultan Iskandar Muda selain mempengaruhi cara pemikiran
baginda.
Berdasarkan kajian yang telah dijalankan di Banda Aceh,
pada tahun 881H, Sultan Salahuddin Syamsu Syah Meukuta Alam telah
mengisytiharkan bahawa Aceh adalah kerajaan Islam iaitu sebuah negara yang
menegakkan Islam. Hukum syar’ie merupakan tanda aras bagi segala adat yang
diberi kebenaran untuk dilaksanakan di Aceh. Segala adat, seni dan budaya
masyarakat Aceh harus disesuaikan dengan
syariat Islam. Adat-adat masyarakat Aceh yang seiring dengan hukum syar’ie
dikekalkan tetapi bagi adat yang tidak mengikut syar’ie Islam wajib diubah
menjadi selari dengan yang dibenarkan syar’ie.
Kesemua Kerajaan Kesultanan Aceh disatukan oleh Sultan Johan Ali
Ibrahim Mughayat Shah atau Sultan Ali Mughayat Shah menjadi kerajaan Aceh
Darussalam pada tahun 913H iaitu Kesultanan Islam Peureulak, Kesultanan Islam
Samudera Pase, Kerajaan Islam Meukuta Alam Banda Aceh atau Kerajaan Islam
Linge, Kesultanan Islam Pidie, Kerajaan Darul Imarah Darul Kamal, Kerajaan
Islam Banua Tamiang dan Kerajaan Islam Jaya. Madinatul Sultan Banda Aceh
(sekarang Banda Aceh) merupakan pusat pentadbiran kerajaan Aceh Darussalam.
Sultan Mughayat Shah putera Sultan
Salahuddin Syamsu Shah Meukuta Alam (881H) diangkat menjadi Putera Mahkota
merangkap Panglima Perang Islam dan baginda juga merupakan ahli strategi.
Sultan Alauddin Riayatshah Al-Kahar (datuk Sultan
Iskandar Muda dari pihak ibunya) beliau mengundang 70 ulama untuk menyusun sebuah
Qanun Pemerintahan Islam di Aceh yang disebut Qanun Syara’ Al-Asyi. Beliau
memperkuat angkatan laut, darat dan mengalahkan angkatan laut Portugis yang
datang menyerang Aceh dan beliau memperoleh kemenangan.
PERNIKAHAN
Puteri Gayo merupakan salah seorang
isteri kepada baginda Sultan Iskandar Muda. Hasil daripada perkahwinan, baginda
dikurniakan seorang putera yang lebih masyhur dengan nama Meurah Pupok. Dalam
bahasa Gayo, “Meurah” bermaksud marah dan gaya kalimah ini diguna pakai bagi
gelaran Raja-Raja Aceh sebelum kedatangan Islam.
Seterusnya, baginda juga telah menikahi seorang puteri
yang berasal dari Ribee, Pidee, Aceh yang dikenali sebagai Puteri Thani.
Hasil daripada perkahwinan ini mereka dikurniakan seorang puteri yang akhirnya
menjadi salah seorang Sultanah Aceh iaitu Sultanah Sri Ratu Safiatuddin
Tajul Alam. Sultanah Safiatuddin telah berkahwin dengan seorang anak kepada
Sultan Ahmad Syah daripada Kesultanan Pahang, Tanah Melayu, yang diberi nama Sultan
Iskandar Thani II.
Putroe Phang atau Puteri Pahang juga merupakan salah
seorang isteri kepada Sultan Iskandar Muda yang dikenali ramai kerana
mendalamnya cinta dan kasih sultan kepada Puteri Pahang ini. Putroe Phang ini
berasal daripada Kesultanan Pahang dan ada yang mengatakan bahawa puteri ini
merupakan adik kepada Sultan Ahmad Syah, Pahang. Nama sebenar puteri ini adalah
Puteri Kamaliah. Bukti cinta baginda Sultan Iskandar Muda dapat dilihat pada
pembinaan Gunongan. Gunongan ini dibina untuk merawat kesedihan puteri yang terlalu
rindukan kampung halamannya yang berbukit-bukau.
Menurut sumber daripada Drs. Tgk. H.A. Rahman Kaoy,
Sultan Iskandar Muda mempunyai empat orang isteri. Isterinya yang pertama
bernama Puteri Thani Ratna , iaitu anak kepada Tgk Syeikh Mohd Amin
Rebey atau nama sebenarnya Daeng Mansor (Makassar). Hasil
perkahwinan tersebut maka lahirlah Meurah Pupok dan Sultanah Sri
Maharaja Puteri Sri atau lebih dikenali sebagai Ratu Safiatuddin Syah
Tajul Alam. Seterusnya, isteri kedua
beliau ialah Puteri Pahang atau lebih dikenali di Aceh sebagai Putroe Phang.
Sekembalinya Sultan Iskandar Muda ke Aceh setelah menikahi Putroe Phang, beliau
juga telah mengambil Sultan Iskandar Thani sebagai anak angkatnya. Sultan
Iskandar Thani merupakan anak kepada Sultan Ahmad Syah, iaitu Sultan
Perak. Hasil perkahwinan beliau
dengan isteri ketiga ,Puteri Asiah mereka dianugerahkan dengan dua cahaya mata, Malik
Abd Jalil dan Raja Asahan ,Tg Baley (raja di Asahan). Puteri Gayo pula isteri baginda sultan yang
ke empat dan tidak dikurniakan cahaya mata.
Sultan Iskandar Muda menaiki takhta pada awal
April tahun 1607 M (keterangan Bustanus Salatin). Baginda telah melaksanakan
pelbagai usaha dan tindakan dalam mengekalkan kekuasaannya. Antara usaha yang
dilaksanakan adalah dengan membentuk angkatan perang yang terdiri daripada
tenaga-tenaga muda yang sentiasa memberi sokongan yang luar biasa dan
melaksanakan penataan pemerintah melalui pembahagian wilayah yang disebut mukim
dan membuat Peraturan Perekonomian Negara. Lembaga Negara juga ditubuhkan
semasa pemerintahan baginda bagi membantu menyelesaikan masalah-masalah ekonomi
dengan lebih efisien. Semasa pemerintahan Sultan Iskandar Muda, ekonomi
kerajaan Aceh menjadi lebih kukuh dan stabil dengan produk-produk hasil bumi
seperti emas dan lada yang menjadi rebutan orang-orang Eropah.
Sultan Iskandar Muda merupakan seorang pemerintah yang
sangat tegas dalam melaksanakan hukum-hukum agama. Oleh sebab ketegasan
baginda, berlaku banyak pemberontakan selepas mangkatnya baginda. Antara bukti
yang dapat dilihat bagi membuktikan ketegasan baginda adalah melalui peristiwa
Meurah Pupok iaitu anak baginda yang telah dijatuhkan hukuman hudud oleh
baginda sendiri di atas kesalahan berzina dengan isteri salah seorang pengawal
istana. Pelbagai usaha dan cadangan yang telah diberikan oleh pihak istana
kepada Sultan Iskandar Muda bagi meringankan hukumannya tetapi baginda tetap
melaksanakan hukuman hudud tersebut. “Mate Aneuk Meupat Jirat, Gadoh Adat
Pat Tamita” merupakan ungkapan yang terpahat di makam allahyarham
Meurah Pupok yang bermaksud “Mati Anak Boleh Dicari Kuburnya, Tetapi Mati
Adat Di mana Lagi Mahu Dicari”. Kata-kata ini sangat masyhur di mana
perkataan “adat” bermaksud adat-adat Islam yang dihidupkan di bumi Aceh
Darussalam.
Dari segi hubungan dengan kerajaan-kerajaan luar, sultan
telah menjalinkan hubungan diplomasi perdagangan dengan China dan Turki
sehingga Aceh menjadi sebuah kerajaan yang makmur. Antara bukti yang dapat
dilihat hubungan erat antara Aceh dan China adalah melalui kehadiran
kapal-kapal China di Aceh yang menjadikan Aceh sebagai pelabuhan masuk rempah
ratus. Selain itu, Loceng Cakra Donya yang dihadiahkan oleh Kaisar Cina
juga menjadi bukti hubungan erat antara Aceh dan China. Hubungan antara
kerajaan Aceh dan Turki dapat dibuktikan melalui surat yang ditulis oleh Kadi
Malikul Adil Syekh Nuruddin Ar-Raniry kepada kerajaan Turki yang
disampaikan oleh utusan rombongan Aceh yang dikepalai oleh Panglima Nyak Dum.
Kepimpinan Sultan Iskandar Muda dikagumi dan diakui
kehebatannya bukan sahaja oleh rakyatnya malahan diakui sendiri oleh
musuh-musuhnya dan bangsa asing di seluruh dunia. Pemerintahan baginda yang
sistematik, teratur serta hubungan baik antara sultan dengan rakyat menjadi
faktor mustahak yang menjadikan Kerajaan Aceh menjadi sebuah kerajaan yang
agung dan digeruni oleh musuh-musuh Islam serta diangkat menjadi salah satu
kerajaan Islam terbesar di dunia.
Melalui kajian menjejaki sejarah kegemilangan Islam di
Banda Aceh yang telah dilaksanakan baru-baru ini, Sultan Iskandar Muda
merupakan Sultan kepada Aceh Darussalam yang ke 37. Beliau memerintah Aceh
Darussalam dari tahun 1607M hingga 1636M. Beliau merupakan negarawan terkenal
yang membawa Aceh ke puncak kejayaan Islam juga telah membuat Qanun Meukuta
Alam menjadi Undang-Undang dan Pedoman para pemimpin dan rakyat Aceh
Darussalam.
Bagi Qanun Syarak Al-Asyi yang telah ditulis dan
disiapkan pada masa Sultan Alauddin Riayatshah kemudian disempurnakan oleh
Sultan Iskandar Muda sekitar tahun 1016H-1608M telah menjadi qanun Meukuta
Alam. Dua Qanun bersejarah inilah menjadikan Aceh antara 5 negara Islam
terbesar di dunia. Semboyang yang terkenalnya adalah “Aceh Darussalam adalah
negeri hukum yang mutlak sah, dan rakyat bukanlah patung yang berdiri ditengah
pedang, akan tetapi rakyat seperti pedang sembilan mata lagi besar matanya,
yang amat tajam, lagi panjang ke timur dan ke barat”.
Setelah mendapat maklumat tentang Sultan Iskandar Muda, saya segera
mengumpulkan segala bukti yang dapat dibuat rujukan untuk di bawa pulang ke
Malaysia. Sebelum terjadinya Thunami besar yang melanda Aceh pada tahun 2004,
segala bahan sejarah masih tersimpan di tanah Aceh. Maka, bahan yang saya dapat
untuk kali ini mungkin tidak selengkap yang terdapat di Banda Aceh itu sendiri.
Banyak bahan-bahan sejarah, manuskrip-manuskrip, kitab-kitab Melayu lama yang
di bawa arus Thunami ketika itu. Ramai yang terkesan dengan peristiwa tersebut
dan apabila saya menyoal beberapa soalan tentang bahan sejarah, mereka lebih
merujuk kepada Thunami yang melanda di bumi Aceh. Saya menyimpulkan yang
sejarah berlakunya Thunami lebih memberi kesan daripada sejarah Sultan Iskandar
Muda itu sendiri.
“Yela, dah aku tanya
pasal kisah lampau, mestilah diorang ingat kisah yang pahit tu. Tak mustahil
ramai yang terkedu dan menangis ketika menceritakan kisah lampau tersebut.
Susah juga nak dapatkan maklumat yang tepat ni kan. Memandangkan ramai orang
tua-tua yang telah meninggal dunia dan masih trauma dengan peristiwa yang
berlaku. Esok aku tanya lagi tapi tukar sikit soalan”. Bebel aku sendirian.
Dalam masa yang begitu singkat, saya dapat melawat
beberapa tempat yang menarik di Aceh dan telah menyusuri beberapa tempat
bersejarah yang dapat dijadikan sebagai bahan rujukan dalam misi ini. Antara
tempat yang dilawati adalah Masjid Raya Baiturrahman, Komplek Makam Sultan
Iskandar Muda, Komplek Makam Kandang Meuh, Pusat Dokumentasi dan Informasi Aceh
(PDIA), Rumoh Aceh, Taman Putroe Phang, Pintoe Khop, Gunongan, Bangunan Majlis
Adat Aceh, Kapal di atas rumah Lampulo, Makam Meurah Pupok Kerkhof,
Perpustakaan Kuno Tanoh Abee, Museum Tsunami Banda Aceh, Taman Shulthanah
Shafiatuddin, Kapal PLTD Apung, Makam Sheikh Abdul Rauf Singkil, Masjid Tuha
Indrapuri, dan Taman Sultanah Shafiatuddin. Tempat-tempat yang dilawati
semestinya berkaitan dengan tiga kajian yang dijalankan bagi mendapatkan
kesahihan dan maklumat dengan lebih tepat.
Siri
Jejak Sheikh Abdur Rauf Singkel
“Makam
kat tepi laut? Biar betul. Tak dapat aku bayangkan. Kalau tepi laut mestilah
terhakis kalau lama-lama kena air masin. Aku kena tengok sendiri makam Syiah
Kuala ni, kalau tak, pening aku duk buat kesimpulan sendiri.” Aku bermonolog
sendirian sebelum bergerak ke Makam Syiekh Abdur Rauf Singkel.
Tiba di
kawasan luar makam, pintu pagar utama dikunci. Menurut Encik Muhajir, hari
tersebut bukan hari untuk melawat.
“Kalau
tak masuk hari ni, bila lagi nak masuk. Mana sempat dah nak pergi lain kali.” Gumamku
dalam hati.
Kereta
yang dipandu Encik Muhajir di berhentikan di bawah sepohon pokok yang rendang.
Saya keluar dari kereta dan meninjau kawasan dalam makam. Saya berharap ada
orang yang datang dan membenarkan kami masuk ke dalam. Tanpa di duga, Encik
Muhajir sendiri melangkah pagar besi yang terdapat di kawasan sekitar makam.
Terkedu sebentar.
“Dia
langkah pagar ni? Biar betul? Boleh ke? Kena tahan karang. Dah la aku pakai
kain ni. Kalau nak langkah pun, time aku pakai track ok la juga.” Gumamku
sendirian sambil mata melilau disekitar kawasan dan dengan pantas aku melangkah
pagar yang ada.
“ Yes,
berjaya juga.” Aku ketawa sendirian. Gelagat macam orang pecah
rumah, tapi niat baik sebab nak dapatkan maklumat. Bukan nak mencuri. Semasa
melihat makam-makam yang terdapat di sekitar kawasan tersebut, saya segera
mengeluarkan kamera untuk mengambil gambar. Nasib baik, saya dah petik banyak
gambar. Tiba-tiba, saya dikejutkan dengan kemunculan penjaga makam di situ.
Katanya tempat tersebut tidak dibenarkan untuk mengambil gambar kecuali di
izinkan.
“Kena
minta izin pula dah. Aku dah kesuntukan masa. Penat dengan panas membahang
lagi. Sabar banyak-banyak.” Aku mengeluh di dalam hati. Setelah
mendapat keizinan dan meyakinkan penjaga makam tersebut yang kami ingin membuat
dokumentasi tentang Syiah Kuala, baru beliau memberi kebenaran untuk mengambil
gambar dan membuat video rakaman.
“Nasib
baik aku buat bisnes card, kalau tak mesti pak cik ni tak percaya.” Aku
melepaskan nafas lega setelah memberikan bisnes card kepada beliau.
Atas
usaha penat lelah menemu ramah penjaga makam tersebut, hasil yang saya dan
sahabat peroleh, dijadikan sebagai bahan untuk dibuat penambahbaikan.
Menurut maklumat yang diperoleh, Sheikh Abdur Rauf
Singkel, atau ditulis Abdur Al-Ra'uf Al-Sinkili juga turut dikenali sebagai
Syeikh Kuala. Beliau merupakan seorang ulama besar dalm sejarah Islam di
Nusantara. Beliau juga digelar dengan "Tengku Syiah Kuala". Gelaran
ini popular dalam kalangan masyarakat setempat. Pada awalnya, gelarannya
disebut sebagai "Tengku Syeikh di Kuala" kerana keilmuannya dalam
bidang agama. Tetapi masyarakat memudahkan sebutan gelaran itu kepada Syeikh
Kuala dan seterusnya berubah pengucapan menjadi "Syiah Kuala". Beliau
seorang ulama produktif dalam menghasilkan karya intelektual. Berdasarkan hasil
temu ramah bersama penjaga makam Syeikh Kuala, Tgk. Abdul Wahid, Syiah Kuala
dilahirkan pada tahun 1001H/1591M. Ia juga dapat dibuktikan melalui gambar
Sheikh Abdur Rauf Singkel yang terdapat di sekitar makam tersebut. Seterusnya, beliau
wafat pada Isnin, 23 Syawal 1106H/1696M. Beliau dimakamkan di Kuala Sungai
Aceh, desa Deyah Raya Kecamatan Kuala. Di samping makam Syeikh Kuala terdapat
juga makam anak–anak murid beliau yang di kenali sebagai Ibrahim, Syeikh Abdul
Rahman dan Syeikh Abdul Wahid.
Di samping itu, beliau juga terkenal sebagai pembawa
tarekat Syattariyah ke Indonesia. Tarekat Syattariyah sendiri mulai muncul di
India pada abad ke-15. Nama Syattariyah dinisbahkan kepada tokoh yang
mempopularkan dan berjasa mengembangkannya, iaitu Abdullah Al-Syattar. Tarekat
Syattariyah pernah menduduki posisi penting lantaran tarekat ini merupakan
salah satu tarekat yang besar pengaruhnya di dunia Islam. Di Indonesia, tarekat
ini lalu dikembangkan oleh Sheikh Singkel. Sheikh Singkel kembali ke Aceh
sekitar tahun 1083 H/1662 M dan mengajarkan serta mengembangkan tarekat
Syattariah yang diperolehnya di Tanah Arab. Kemudian, namanya diabadikan pada
perguruan tinggi di Banda Aceh iaitu Universitas Syiah Kuala.
Pendidikan pertama Singkel diperoleh di tempat
kelahirannya, Singkel, terutama daripada ayahnya yang merupakan seorang ulama
besar. Ayahnya mempunyai sebuah pesantren. Beliau telah menimba ilmu di Fansur,
kerana ketika itu negeri ini menjadi salah satu pusat Islam penting di
Nusantara serta merupakan titik hubung antara orang Melayu dan kaum Muslim dari
Asia Barat dan Asia Selatan. Menurut kajian lain, Abdul Rauf mendapat
pendidikan awal di India sebelum melanjutkan pengajiannya di Makkah dengan
Sheikh Abu Hafas Umar bin Abdullah Ba Shaiban.
Sheikh
Abdul Rauf Al-Singkili lalu merantau ke Tanah Arab pada tahun 1642 dan belajar
selama 19 tahun dengan 27 ulama yang ahli dalam berbagai disiplin Ilmu Islam.
Beliau merantau hampir ke seluruh Tanah Arab seperti Doha, Yaman, Jeddah,
Makkah dan Madinah untuk menimba ilmu. Pengetahuannya mencakupi dalam bidang
syariat, fiqh, hadith, ilmu kalam dan tasawuf. Dengan ilmunya yang meluas,
beliau dikatakan pernah juga mengajar di Makkah dan Madinah, terutama bagi
murid-murid yang berasal dari Nusantara. Sekembaliya ke Aceh, beliau bermukim
di Kuala sebuah tempat yang jaraknya 15 km dari Banda Aceh.
Berdasarkan
kajian yang telah dilaksanakan di Banda Aceh, terdapat beberapa maklumat
tambahan mengenai latar belakang pendidikan Singkel. Menurut penjaga makam,
beliau menyatakan bahawa Syeikh Kuala telah pergi menuntut ilmu di Barus dan
berguru dengan Hamzah Fansuri. Kemudian, beliau berkelana ke Mekah untuk
berguru dengan beberapa orang ulama di sana selama 19 tahun.
Antara
gurunya :
Zabid :Abd Al-Rahim al-Shiddiq
Al-Khash, Amin Al-Shiddiq al-Mizjaji
:Abd Allah Muhammad Al-Adani.
:Abd Fatah Al-Khash,
:Sayyid al-Thahit Al-Maqassari,
:Qadhi Muhammad Abi Bakr Muthayr
:Ahmad Abu Al-Abbas al-Muthayr
Jeddah :Abd
Al-Qadir Al-Bharkali
Makkah :Badr Al-Din al-Luhuri
:Abd Allah Al-Luhuri
:Ali
Abd Al-Qadir
Madinah :Ahmad Al-Qusyasyi
:Ibrahim al-Kurani.
Kebanyakan
hasil karya beliau ditulis dalam bahasa Melayu dan dikarang semasa beliau
berada di India, Pahang, dan Aceh. Kebanyakan hasil karya beliau tidak dapat
dikesan lagi, tetapi antaranya adalah :-
- manuskrip Mir’at at-tullab fi tashil
ma’rifat al-ahkam a’sh shar’iyyah li malik a’l-wahhab yang disusun di
atas permintaan Taj u’l-‘alam Safiat-u’d-din, Permaisuri Aceh
(1641-1675). Satu salinan terdapat di Universiti Leiden dan Batavia.
- Komentar Baidawi
pada al-Quran yang kemudiannya diterbitkan pada 1884.
- Umdat al-muhtajin
yang merupakan sebuah kitab zikir kearah kesufian. Termasuk gambaran dan
cara pengarang-pengarang ternama mendapat pengetahuan.
- Kifayat al-muhtajin
yang membincangkan mengenai ilmu tasawuf termasuk mengulas mengenai
kitab-kitab A’yan thabitah, Kitab mau’izat al-badi, Iidhahul
bayaani fi tahqiqi masaail a’yaani, Ta’biirul bayaani, dan
lain-lain.
- Sirat al-mustaqim
yang merupakan kitab fikah pertama dikesan, dalam bahasa Melayu. Cetakan
pertama sekali diteliti (tasyhih) oleh Sheikh Ahmad bin Muhammad Zain
al-Fatani dan dicetak di Turki. Ia kemudian dicetak sebagai bab dalam Sabil
al-muhtadin dan digunakan sehingga kini.
- Bas-u samawati wal ardi
yang dicetak sebagai bab dalam kitab Taj al-mulk
- al-Fawaid bahiyah
yang dicetak sebagai bab dalam kitab Jam’u al-fawaid.
- Asrar al-insani fi ma’rifat al-ruh
al-rahman
- Hujjah al-siddiq li daf’i al-zindiq
- Tibyan fi mi’rifah al adyan
- Bustan al-salatin
dalam tujuh jilid
- Hill al-Zill
- Ma’al-hayatiyi li ahli al-mamat
- Tarjuman al-Mustafid,
kitab terjemahan ayat al-Qur’an dengan tafsirnya. Tafsir di dalam kitab
ini sumbernya adalah dari kitab Tafsir al-Jalalayn dan lain-lain.
- Syarah Hadith 40,
kitab syarahan Hadith dari kumpulan kitab Hadith 40 yang dikumpul oleh
Imam an-Nawawi.
Oleh kerana ilmu yang dimilikinya meluas, Sultanah
Shafiyyat Al-Din telah melantik Singkel menjadi Qadhi Malik Al-'Adil atau mufti
yang bertanggungjawab terhadap administrasi masalah keagamaan di kesultanan
Aceh. Dengan dukungan Sultanah, Singkel berhasil menghapus ajaran Salik Buta,
tarekat yang sudah ada sebelumnya. Selain itu, terdapat satu kontroversi yang
melibatkan Sheikh Abdur Rauf berkenaan penentangan Nuruddin Al- Raniri terhadap
Hamzah Fansuri kerana perbezaan tarekat. Hal ini kerana Al-Raniri membawa
ajaran wujudiyyah dan mengatakan Hamzah Fansuri sebagai sesat. Berdasarkan kajian kami, tiada bukti kukuh
yang menyatakan peristiwa ini berlaku.
Masa
yang begitu suntuk dapat saya manfaatkan dengan baik kerana semua bahan sejarah
yang hendak dicari telah diperoleh dengan jayanya. Berkat bantuan daripada
masyarakat Aceh serta beberapa orang pengkaji sejarah di sana, dengan mudah
kami mengumpulkan maklumat. Tiga hari masa yang terluang, kami ambil untuk
berkenalan dengan sekitar penduduk di tempat saya tinggal. Jiran-jiran ramah
belaka, baik pula. Juadah berbuka puasa kerap kali bertukar tangan. Rasa
seronok tinggal di sana. Kanak-kanak di sana pula, hanya kenal Upin dan Ipin
sahaja. Melihat daripada kerenah dan gelagat mereka, saya dapat simpulkan yang
mereka suka dengan watak Upin Ipin sehinggakan meniru gaya bahasa dan
percakapan orang Malaysia.
“Dua
singgit, dua singgit, dua singgit”. “Selamat pagi cikgu.”
Antara dialog yang kedengaran bermain di bibir kanak-kanak disekitar kawasan
perumahan tersebut. Tersenyum aku sendirian. Berat hati rasanya mahu
meninggalkan tanah Aceh ini. Memandangkan tugasan yang di galas telah pun
selesai di sana, maka hari untuk meninggalkan bumi Aceh kian menjelma. Kenangan
di sana tidak akan saya lupakan sepanjang usia saya. Semoga Tuhan sentiasa
merahmati mereka yang memberi pertolongan serta yang menghulurkan bantuan.
Amin.